Tropische eilanden en het oudste regenwoud! - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu Tropische eilanden en het oudste regenwoud! - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu

Tropische eilanden en het oudste regenwoud!

Blijf op de hoogte en volg Tessa & Sjoerd

21 April 2014 | Maleisië, Jerantut

Nou ja zeg, we beseften ons opeens dat er na Myanmar nooit meer een blog online is gekomen. Geen bericht, goed bericht zeggen wij. We vermaken ons super!

Iedereen heeft zich natuurlijk afgevraagd hoe het pesten tussen ons is afgelopen, ook al had Tessa geen schijn van kans ;) Sjoerd heeft gewonnen met 54 -52.

Na Myanmar zijn we wat rustiger aan gaan doen met ons reisschema en hebben we meer de eilanden opgezocht. Voordat Eva kwam hadden we nog 12 dagen. We hebben eerst twee nachten in Kuala Lumpur gezeten, waar we onze indian food verslaving weer oppakten;)
Zondag 23 mrt ging Tess met Hillene en Joanna (2 meiden die we eerder in Vietnam hadden ontmoet) naar het Holi festival, het festival waarmee de hindoeisten het voorjaar vieren. Dit wordt gevierd met muziek, dansen en heeeel veeel kleuren poeder die ze over elkaar heen smeren. Na 3 uur was elk stukje van ons lichaam bedekt met kleur, en na 4 x schrobben onder de douche, bleek het erg lastig van je huid en uit je haar te gaan. Ik heb nu na 3 weken nog steeds roze plukken! Maar dat was het waard, een superfeest!!

Die maandag vertrokken we naar de Taman Negara, de jungle in. Je zou denken dat we het reizen na 3 maanden wel onder de knie hebben, maar met het vooraf boeken van een tour vielen we door de mand. Achteraf zouden we het anders gedaan hebben, maar we hebben wel genoten. De eerste dag gingen we naar een fantastisch grote grot! Door te kruipen en te klimmen kwamen we aan in het mooie gedeelte.
We hebben naast de grot meerdere activiteiten gedaan, waaronder de langste canopy walk ter wereld (tussen touwbruggen op 20 meter hoogte tussen de bomen door de jungle lopen), een nightwalk, over de rivier gevaren en nog een dorpje bezocht. Als we meer tijd hadden dan zouden we voor een trek verder de jungle in gegaan, hier is de kans om ook tijgers en olifanten te zien en slaap je in 'hides' van 20 meter hoog.

Donderdag 27 maart vertrokken we vanuit de Taman Negara richting Mersing in het zuidoosten van Maleisie, waar je de ferry kan pakken naar Tioman Island. Dit werd een volle dagtour aangezien we dit met het lokale vervoer deden en de aansluitingen niet fantastisch waren. We kwamen netjes om 00:00 uur in Mersing! De volgende dag meteen alles geregeld om op tijd terug in Kuala Lumpur te zijn voor eef en in de middag zaten we op de ferry naar Tioman Island. Je kan hier op meerdere plekken verblijven, wij verbleven op Air Batang (ABC) en dit bleek een goede keus. We hebben hier heerlijke relaxte dagen gehad op het strand. Je zat zowat met je bungalow op het strand! We hadden de mazzel dat er een dag ervoor een reggae bandje was gearriveerd die elke avond ergens live muziek maakten en waar goed op gedanst kon worden:) We hadden een leuk groepje backpackers ontmoet die hier al twee weken zaten.

Ondanks er genoeg te ondernemen is op Tioman, is het een eiland waar de sfeer heerlijk laidback is, het tourisme nog klein, je leert snel iedereen in de buurt kennen en een fantastische plek om goed uit te rusten, oeh en dieren te spotten. Jaja, apen, 3 pythons, 2 grote lizzards die kikkers aan het verslinden waren en met snorkelen een klein schildpadje en een hoop vissen. Helaas ook kwallen:(
1 tip ga je snorkelen, doe een t-shirt aan, anders verbrand je levend, vraag maar aan Sjoerd.

Woensdag 2 april hebben we de terugreis naar Kuala Lumpur gemaakt om de volgende dag Eef, die 5 uur vertraging had, op te pikken van het vliegveld. Raar om onze 3 maandjes met zijn tweetjes al een soort van af te sluiten en te beginnen aan ons laatste gedeelte van de reis! Eef had het overleefd en de volgende dag hebben we meteen plannen uitgestippeld voor de weekjes erna! We hadden nog een week in Maleisie en besloten eerst naar de Cameron Highlands te gaan, dat bekend staat om zijn thee plantages. We hadden net een paar dagen regen gehad maar gelukkig sloeg het weer vanaf hier om:)
We hebben hier lekker de boel verkent, een wandeling gedaan en een verschrikkelijke tour haha de echte toerist uithangen, waardoor het juist een hilarische middag werd. Busje in, busje uit met nog wat andere Nederlanders en droge humor konden we wel waarderen;)
Oh de thee was erg lekker overigens! Het gebak ook (A)

Maandag 7 april verlieten we de highlands en keerden Eef en Tess na 13 jaar weer terug naar de Pulau Perhentian, dit keer het kleine eiland Kecil. De verhalen die we hierover gehoord hadden waren goed en onze herinneringen ook, dus waarom niet teruggaan. Ondanks ze op veel plekken aan het bouwen waren, waren de stranden nog even wit! Touristischer dan Tioman, maar weer op een andere manier. We hebben hier een mooie snorkeltour gedaan waar Sjoerd als enige een haai van 2 meter heeft gespot! Daarnaast hebben we ook drie schildpadden gezien, wauw die waren groot (de grootste 1,5 meter, die een paar keer boven water kwam terwijl we naast hem zwommen) het blijven zulke vette beesten!!!
We hebben deze dagen genoten van lekker eten op het strand en zelfs nog een dansje gewaagd, dit liep overigens wel verkeerd af. De zusjes moeten de billendans beter onder de knie krijgen want Tess verloor haar evenwicht en ging bovenop Eef haar gezicht zitten (voor de mensen die niet snappen hoe dit dan kan gebeuren geven we nog wel een keer een demonstratie). Daarna was Tess haar zusje wat nekmassages verschuldigd. Tess had die dag ervoor ook al haar pech gehad. Er stonden op het strand bordjes met ' beware of falling coconuts', dus wij een boompje uitzoeken met weinig kokosnoten, liggen we te relaxen, horen we iets en valt er echt een gigantische palmboomtak uit de boom op Tess. AUWWW... beetje dizzy het uurtje erna maar niets aan over gehouden! Laten we het erop houden dat ze een hard hoofd heeft!

Donderdag 10 april verlieten we de Perhentians en gingen we naar Kota Bharu, een stad richting de grens met Maleisie. Hier gingen we 's avonds op zoek naar een grote nightmarket, die we ons nog herinnerden. Deze was helaas niet meer zoals we dachten dat die was.
De volgende dag gingen we de grens over naar Thailand, en met ons 15 dagen visum redden we het precies, aangezien we de 25ste naar huis vliegen. Eef heeft haar ticket gekocht naar Myanmar en vertrekt ook de 25ste!

Dat waren onze avonturen in Maleisie! Een land wat stukken minder touristisch is dan het zuiden van Thailand waar we ons nu bevinden. Een land waarvan we ook weleens twijfelen of ze ook echt geld willen verdienen binnen de touristensector. We hebben een heerlijke tijd hier gehad en de vooruitzichten voor de laatste twee weken in Thailand zagen er ook niet verkeerd uit: het Thaise nieuwjaar Songkran vieren, de full moon party en Tess haar bday! Hierover voordat we thuis zijn nog meer;)

Vrijdag 25 april landen wij rond 14.00 uur op Schiphol, we nemen de zon mee!!

Tot snel allemaal!

X

• 21 April 2014 - 10:15

Arjan En Marga:

Lieverds,
    Heerlijke verhalen en herinneringen aan de Maleisië reis in 2001 borrelen weer op.
    De laatste week nog even uitkijken met de billendans en kokosbomen!!!