Finally! Zand onder onze voetjes!! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu Finally! Zand onder onze voetjes!! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu

Finally! Zand onder onze voetjes!!

Blijf op de hoogte en volg Tessa & Sjoerd

19 Februari 2014 | Vietnam, Hoi An

Jaja eindelijk aangekomen in Sihanoukville in het zuiden van Cambodja, konden we als echte Zandvoorters weer de zand onder onze voetjes ervaren en de frisse zeelucht inademen!

We zijn hier drie dagen gebleven, Sjoerd voelde zich hier niet top en heeft rustig aangedaan. Sihanoukville is toeristisch, maar 5 minuten rijden met de scooter en je komt op rustige stranden. Dit hebben we de tweede dag dan ook gedaan. Die avond zagen we Alex weer, waar we een weekje in Laos mee gereisd hadden, super gezellig!
De laatste dag is Tessa met Natascha naar Kampot gereden, +/- 140 km vanaf Sihanoukville. Door een trage start die dag hadden we het helaas niet gered om ook nog naar Kep te rijden. We hadden Kampot verkend en vooral het vissersdorpje buiten het centrum en de zoutvelden. Een mooie omgeving om in rond te touren.

Woensdag 5 februari vertrokken we naar Krong Koh Kong, een stad in het zuidwesten van Cambodja op de grens met Thailand. We hadden met zijn vieren besloten niet naar Koh Rong te gaan, maar in plaats daarvan naar het niet touristische Koh Kong Island.
De busreis ging zowaar vlekkeloos en in de stad aangekomen konden we binnen een uur een boot pakken naar het eiland. Hier zijn nog maar twee plekken op het eiland waar er de mogelijkheid was om te slapen. We vertrokken om 14:00uur en ZOUDEN om 16:30uur aankomen. Voordat we vertrokken zagen we dat een soortgelijke boot als waar we op zaten, al gezonken was. Na 1:45uur varen viel 1 motor uit. Deze kreeg onze niet engels sprekende kapitein niet meer aan de praat.

Helaas viel een half uur erna ook de andere motor uit, op dat moment zaten we al 4 uur op het fijne bootje. We zorgden voor shifts voor het wegpompen van het water dat de boot in liep. Lekker dobberen, onze kapitein bellen, Tesje over haar nek, nogmaals bellen, 30 minuten door dobberen...... jaaaaaaa hulp!! Met gereedschap kregen ze 1 motor weer aan de praat. Whieeee na 7 uur op de boot kwamen we aan in ons paradijsje (dit bleek de volgende ochtend). Wauwww zowat een prive strand omringd door mooie natuur, gastvrije locals die de plaats runde en kayaks en snorkels die je de hele dag kon pakken. Sjoerd en ik hebben hier 3 nachten geslapen. Dick en Natascha hadden meer tijd dus besloten langer te blijven.

Raar om afscheid te nemen na zo'n lange tijd samen te reizen, we hadden samen hele mooie weekjes achter de rug! Ook weer leuk om de reis met zijn tweetjes voort te zetten. De terugweg met de boot ging vlekkeloos, die van Dick en Natascha wat minder, dus ons gevoel werd bevestigd dat Natascha ons ongeluk bracht wat betreft vervoer;)

Zondag 9 februari gingen we via Sihanoukville naar Phnom Phenh. In Sihanoukville moesten we onze paspoorten ophalen waar een mooi visum voor Vietnam in stond.
Wauw Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, wat een verkeer, overal activiteit en een levendige sfeer.
We zijn vanuit hier een dag naar de Killing Fields (Choeung Ek) geweest en naar Tuol Sleng. Indrukwekkend om meer over dit deel van de geschiedenis van Cambodja te weten te komen.

Choueng Ek is een van de meer dan 300 killing fields in Cambodja, die onder het regime van Pol Pot, de rode Khmer, gebruikt werden om hun 'vijanden' te vermoorden. De 'vijand' bestond uit 1/4 van de bevolking, die op dat moment uit 12 miljoen mensen bestond. Met een audiotour werden we bewust gemaakt van wat hier plaatsgevonden heeft. In de Tuel Sleng museum, een school die omgebouwd werd tot gevangenis S-21, werd de audiotour bijgestaan door foto's van alle gevangenen (vrouwen, mannen, ouderen, kinderen) en foto's van gemartelde mensen. Bizar...

Na ruim twee weken in Cambodja kunnen we terug kijken op een gevarieerd avontuur. Een land waar we gemakkelijk een maand hadden kunnen doorbrengen. Maar er staan nog meer avonturen op het programma, zo eerst nu Vietnam!

Akkohn Cambodja!

• 19 Februari 2014 - 18:21

Tineke:

Jullie maken wel veel mee! Dat vergeet je nooit meer! Gaat alles goed met jullie?

• 19 Februari 2014 - 22:53

Elly En Peter:

Zo maak je nog eens wat mee, inderdaad erg mooi.
    Maar er komen nog meer mooi dingen voor jullie.
    Begin maart gaan wij naar Gambia.
    Nou luitjes veel plezier en groetjes,
    Elly en Peter

• 20 Februari 2014 - 08:45

Arjan En Marga:

Wat een tour!!! We genieten met jullie mee. Ook goed om op jullie reis met de geschiedenis van een land kennis te maken (bedankt voor jullie korte bijscholing). Veel plezier en liefs. Ar en Mar.