The Real Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu The Real Vietnam! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu

The Real Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Tessa & Sjoerd

25 Februari 2014 | Vietnam, Hanoi

De tijd vliegt, we zitten op dit moment op de helft van onze trip en hebben nog twee maanden tegoed. We kunnen terugkijken op twee mooie weken in Vietnam tot nu toe.

We begonnen onze trip in Vietnam in Ho Chi Minh City, Sjoerd was echter niet lekker (werd steeds erger) en Tess liep die avond een voedselvergiftiging op. Erg dapper om de eerste avond een Vietnamese pannekoek te proberen, maar we houden het voortaan bij de Dutch Pancakes.
We gingen de avond in met een battle om de badkamer en de volgende dag verschilde het niet veel, als de een eruit kwam dan moest de ander alweer!
Gelukkig hebben we voor die dag erop (donderdag 13 februari) een tour kunnen boeken naar de Cu Chi Tunnels. Een erg touristische tour, maar hier kwamen we niet onderuit. Echter hebben we een goed beeld gekregen waar vandaan de Viet Cong opereerde en waar ze jaren doorbrachten in claustrofobische ruimtes. In de Cu Chi district bestond 200km aan tunnels, die doorliepen tot aan de grens met Cambodja.
Het was bijzonder om te ervaren hoe het was om door de tunnels te ‘lopen’, zeg gerust maar kruipen. Om je dan voor te stellen dat veel van de tunnels nog wijder zijn gemaakt voor de touristen.

Die avond vertrokken we om 20:00uur met de bus naar Mui Ne. Een kustplaats in het zuidoosten van Vietnam. Weer een nieuwe ervaring met bussen, dit keer hadden we ieder een apart bedje, een soort van ligstoel. Sjoerd paste uiteraard niet maar dacht de mazzel te hebben dat hij toevallig een ligstoel had met een open voeteneind. Echter als de bus remde schoot hij bijna het gangpad op! Rond 02:00uur kwamen we aan in Mui Ne. Onze buschauffeur was ons ticket voor ons hotel kwijtgeraakt maar uiteindelijk hebben we het na een half uur rondgelopen te hebben toch nog onze weg naar het hotel gevonden.
Het weer was goed in Mui Ne! Op strand liggen was er alleen niet bij, tenzij je gezandstraald wilde worden daarom is Mui Ne ook bekend voor de watersporten en dit was te zien aan de vele kytesurfers. We hebben een mooie scootertocht gedaan naar de sanddunes!

We hadden van Wieteke gehoord dat we echt op pad moesten met Easy Riders, een geweldige tip!! Dit houdt in dat je bij een goed engels sprekende local achterop de motor stapt en hij je ‘the real Vietnam’ showt, en dit doet hij! We hebben dit voor twee dagen geboekt. We vertrokken van Mui Ne naar Di Linh en de volgende dag zijn we van Di Linh naar Dalat gereden. Sjoerd besloot om zelf te rijden en Tess ging achterop bij Loe (onze guide).
Loe nam ons mee naar kleine musea, local farms, local families, local markets en naar watervallen en op een fantastische rit door de natuur van Vietnam, met prachtige views. We hebben mogen genieten van de gastvrijheid van de lokale bevolking en het echte Vietnamese leven. Overal kon Loe ons dingen vertellen over de lokale manier van werken en hij had overal vrienden wonen die hij gedurende zijn 7 jaar als Easy Rider had gemaakt.
De overnachting was daarnaast ook nog een paradijsje! Met uitzicht over een vallei met rijstvelden, hebben we die avond met de familie gebbqt en het smaakte fantastisch. Kortom wil je het echte Vietnam ervaren, don’t miss this! Let wel op met zelf rijden want Sjoerd is in de vangrail beland! Op een paar schaafwonden en een brandwond na is hij nog steeds helemaal in order (voor zover hij het was).

Dinsdag 18 februari vertrokken we in de ochtend naar Nha Trang. Hier hebben we welgeteld 7 uur doorgebracht voordat onze sleeping bus voor 12 uur naar Hoi An vertrok (kustplaats ongeveer halverwege onze weg naar het noorden). Nha Trang had in tegenstelling tot Mui Ne, wel een strand waar je een dagje op kon vertoeven. Ondanks dat we daar graag een extra dag hadden willen blijven voor het waterpark, vonden we het niet erg diezelfde avond te vertrekken naar Hoi An.

Die ochtend kwamen we om 06:00uur aan in Hoi An. Even wennen aan het koudere en bewolkte weer hebben we die dag Hoi An verkend. Iedereen die we gesproken hadden die in Vietnam heeft gereisd, zei dat we deze stad niet mochten overslaan. En terecht, Hoi An biedt is levendig, de straatjes zijn fantastisch, het is kleurrijk en bruisend, het eten is heerlijk (Hoi An heeft veel lokale gerechten die nergens anders in Vietnam te bestellen zijn) en het bleek dat je hier veel geld kan besteden! Dit hebben wij vooral gedaan in alle winkels waar je je eigen kleding, schoenen en accesoires kan bestellen. Om vervolgens 9,5 kilo naar huis te verschepen, want dat hadden we niet mee kunnen dragen! Het resultaat wordt over 3 maanden (als ons pakket aankomt) thuis geshowt Sjoerd voelt zich vanaf dit moment gelukkig weer de oude, het bleek aan de malariapillen te liggen, dus deze neemt hij vanaf nu niet meer!
Niet overbodig hebben we in Hoi An ook maar wat mooie North Face jasjes ingeslagen voor het koude en regenachtige noorden!

En ja nu zijn we in dat koude regenachtige noorden! Maar tot nu toe hebben we mogen genieten van heerlijk weer en twee fantastische weken in Vietnam. Opvallend is de verlegen maar openhartige lokale bevolking, de lokale manier van leven die hier ook vaak in de touristische gebieden terug te zien is, de mooie views over de rijstvelden, de gevarieerde natuur en ga zo maar door. Ja tot nu toe duidelijk ons favoriete land!
In onze volgende blog meer over onze stop in Ninh Binh en over onze komende uitstapjes naar Halong Bay en Sapa.

Tam biet!

• 25 Februari 2014 - 12:08

Joost:

Hey Tes en Sjoerd,

Wat leuk om te lezen dat jullie zo enthousiast zijn!! Cu Chi tunnels, toeristische kan ik me voorstellen. Maar ook wel indrukwekkend vond ik.

Leuk dat jullie ook nog naar Halong Bay en Sapa gaan.

Veel plezier en blijf gezond!

XX

• 25 Februari 2014 - 12:48

Arjan En Marga:

Wat onwijs leuk zo op pad met de Easy Riders, te gek om op die manier het land en de mensen te leren kennen. Wij reizen gewoon met jullie mee, blijf schrijven over jullie avonturen!
    XXXXX

• 25 Februari 2014 - 21:53

Loeke:

He Sjoerd en Tes!

Ten eerste, wat leuk dat we zo regelmatig iets van jullie horen!

Wat maken jullie allemaal mee zeg…. Poeh! En wat ondernemen jullie veel, jullie zullen wel bij moeten komen van al jullie avonturen als jullie thuiskomen! ;)

Geniet er in ieder geval nog heel veel van!

xxx