Lovely Vietnam - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu Lovely Vietnam - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu

Lovely Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Tessa & Sjoerd

04 Maart 2014 | Thailand, Bangkok

Nou dat viel wel mee hoe vaak we onze jassen nodig hebben gehad hier in het 'koude' Noorden;)

Onze reis door het noorden van Vietnam begon in Ninh Binh, na een busreis van 18 uur, dit is een stad 90km onder Hanoi. In het stadje zelf is niet veel te zien, maar de omgeving is prachtig. 45 km van Ninh Binh ligt Cuc Phuong National Park, hier hebben wij een bezoekje aan gebracht. We hadden helaas niet zoveel tijd als we wilden en daardoor hebben we maar een deel van het national park verkend. Een lekke band bij onze taxi zorgde voor nog minder tijd! In het national park waren centra voor opvang van apen en schildpadden, hier hebben we heel wat toffe en voor ons onbekende apen gespot! De views onderweg terug waren prachtig, bestaande uit uitgestrekte rijstvelden en limestone rotsformaties!
De volgende dag, maandag 24 februari, hebben we met de scooter Tam Coc bezocht. Hier hebben we twee uur in een bootje gevaren tussen de limestone rotsformaties, de rijstvelden en onder de rotsen/bergen door! Een beetje miezer kon deze mooie omgeving niet verpesten.

Met nog precies een week voor de rest van het noorden namen we die middag de bus naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam, hier zaten we in een hostel dichtbij de Old Quarter. Vanuit Hanoi bezoekt iedereen het bekende Halong Bay. Daarnaast hadden wij van vele mensen de tip gekregen om ook Sapa niet over te slaan.

We hebben even moeten puzzelen maar het programma was de volgende dag als volgt:
Woensdag 26 feb: 2 dagen en 1 nacht naar Halong Bay.
Donderdag 27 feb: Om 16:00uur terug in Hanoi, om die avond eindelijk een keer met de trein naar Sapa te vertrekken. Waar we 2 dagen hadden.
Zaterdag 1 maart: Om 20:30uur de trein terug naar Hanoi, om de volgende ochtend rond 7:00uur terug te zijn in ons hostel. Whieee strakke planning!
Aan de avonturen ging eerst een bezoekje aan het ziekenhuis vooraf. Tijdens een avond stappen met een Zuid Afrikaan, vond Tess het nodig om zichzelf pijn te doen en vast te komen te zitten tussen de decoratie van de wand. Sjoerd heeft er een deel vanaf moeten trekken, zodat Tess haar pink ertussen vandaan kon halen. Tsjaa toen was snel duidelijk dat er hechtingen nodig waren, de barcrew heeft moeten dweilen;)
Het ziekenhuis was weer een ervaring op zich: we waren de eerste buitenlanders daar, we werden geholpen op de hartchirurgie afdeling, de eerste vraag van de dokter was aan Sjoerd en luidde: 'Do you like football?'. Er waren 4 doktoren betrokken bij het hechten van een pink, gelukkig werden er schone spullen gebruikt, de radio zorgde met Stevie Wonder op de achtergrond voor een relaxte sfeer, ohh ennn bij vertrek zagen we de peuken in de gang liggen! Pinkje is er overigens goed aan toe, alleen nog wat gevoelloos, hechtingen mogen er over een paar dagen uit!

Na 4 uurtjes slaap was het tijd voor Halong Bay! We wisten dat er elke dag de kans was dat de trips gecancelled werden vanwege dikke mist, maar wij bleken mazzel te hebben. We waren met een groep van 12 personen en we hadden de party boot geboekt. Jay en Babi, een Engels echtpaar van 63 jaar zaten ook bij ons op de boot. Zij waren verkeerd ingedeeld, zij deden echter die avond gewoon mee met Ring of Fire en Fuck you (drankspelletjes) en Jay was de gelukkige die het volle glas achterover moest slaan. Het was een mix van bier en vodka en dit ging hem goed af:)!
Overdag hebben we kunnen genieten van de prachtige views in Halong Bay, waar ongeveer 3000 limestone eilanden te vinden zijn. Die middag bezochten we een grot, die prachtig was, maar waar niet meer van te genieten was met alle toeristen om je heen. Het kanoen daarentegen was prachtig en het zonnetje dat was doorgebroken hielp daar goed bij!
De volgende dag bleek maar weer hoeveel geluk we hadden gehad de vorige dag. Er was dikke mist, waardoor er niets te zien was en voor die dag werden alle tours gecancelled. Goede keuze om de dag ervoor te gaan dus;)

Die avond vertrokken we met de trein naar Sapa. Dit was een comfortabele reis, waar we goede uurtjes slaap hebben kunnen pakken. Toen we in Sapa arriveerde miezerde het licht en begonnen we met veel mist, binnen twee uur trok het echter helemaal open en konden we vol genieten van onze trek. We deden die avond een Homestay bij Zu en haar familie. Zij haalde ons (samen met twee jongens uit Maleisie, een cambodiaans stel en later nog drie Deense meiden) op uit Sapa en we liepen met haar en andere lokale mensen naar de Ta Van villages.
Het uitzicht onderweg over de valleien met rijstterrassen waren fantastisch!!! Wauw, ga je ooit naar Vietnam, niet overslaan. De oogst was nu enkele maanden geleden al geweest, waardoor je geen groene velden zag. Echter was het nog steeds prachtig, een goed reden om nog eens terug te gaan in het juiste seizoen.
Zu zorgde erg goed voor ons, heerlijk gegeten, een prima bedje en goede gesprekken. Ze stond open voor alles en wist ons veel te vertellen over de lokale gewoontes, tradities en veranderingen. Zu is 23 en heeft 2 kinderen. Bizar wat een verschillen. We hebben nul spijt dat we naar Sapa zijn gegaan! En 0 spijt dat we nog geen kinderen hebben ;)

Zondag 2 maart waren we weer om 07:00uur terug in Hanoi. We hebben Vietnam afgesloten met een chill dagje, waarop Tess nog even iets moest kopen, maar dat is haar nooit gelukt! Ze werd aangesproken door lokale studenten die hun engels wilde verbeteren. Het begon met 1 iemand maar al snel verzamelde een groep van 7 personen om haar heen. Leuke studenten, leuke gespekken en soms onverstaanbare accenten!
Die avond afgesloten met een lokaal etentje met twee meiden die we uit Hoi An kende en nog wat live muziek meegepakt! En een biertje meegepakt met ons laatste Vietnamese geld!

Wauw wij hebben geen slecht woord over Vietnam te melden. Wij hebben drie fantastische weken hier gehad en hadden twee weekjes extra nog zeker kunnen vullen. Maar ach stoppen op het hoogtepunt is ook niet verkeerd:)
Over onze drie dagen nu in Bangkok mogen we zekerrrr niet klagen, maar hierover later meer. We vliegen donderdag voor 16 dagen naar Myanmar. We zijn erg benieuwd wat ons hier te wachten staat. Er is in Myanmar op veel plekken geen internet, dus als jullie niets van ons horen dan weten jullie hoe dat komt.
Volgende update volgt vanuit Kuala Lumpur, pff wat een slecht leven he;)

Liefs & X!

P.S.
Bijdrages zijn nog steelds welkom, 6885699 SA de Reus! Zelfs Timo heeft 13 cent gestort ;)

• 04 Maart 2014 - 19:36

Tineke:

Wat een mooi verhaal weer ik zie alles voor me zoals je het beschrijft leuk! Nog heel veel plezier! Groetjes

• 04 Maart 2014 - 22:25

Arjan En Marga:

Vietnam gaan we niet overslaan, dat is zeker.
    Zitten jullie lekker in het luxe hotel in Bangkok te genieten??? Prachtig zwembad hebben ze, zeg!
    We spreken jullie over 2,5 week. Geniet ze op Myanmar!

Liefs en dikke kus