Authentieke vriendelijkheid in Myanmar! - Reisverslag uit Bago, Myanmar van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu Authentieke vriendelijkheid in Myanmar! - Reisverslag uit Bago, Myanmar van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu

Authentieke vriendelijkheid in Myanmar!

Blijf op de hoogte en volg Tessa & Sjoerd

18 Maart 2014 | Myanmar, Bago

Voordat we naar Myanmar vlogen hadden we nog drie dagen Bangkok tegoed voor het regelen van ons visum voor Myanmar. Vooraf zagen we dit als redelijk nutteloze dagen, waarop het eigenlijk wachten op ons visum was, maar dit bleek anders uit te pakken. We begonnen Bangkok met een heerlijke thaise curry en die avond gingen we met zijn tweeen stappen. Al snel hadden we wat andere mensen ontmoet en zat de sfeer er goed in. Sjoerd had het goed naar zijn zin met al zijn buckets en besloot zo tegen enen een kippetje te gaan scoren. Toen Tess na 2 uur zoeken hem nog steeds niet kon vinden werd ze toch wel ongerust... gelukkig werd Sjoerd veilig en dronken thuisgebracht, gelukkig toch niet gekipnapt!

Die week ervoor hoorden we van Sjoerd zijn werk dat voor dinsdag 4 en woensdag 5 maart ons twee superdeluxe avonden werden aangeboden in een 5 sterren hotel in Bangkok, whaaaaaaaa:D Hier hebben we heerlijk genoten van een luxe kamer, een zwembad op de 23ste verdieping, een rooftop bar op de 55ste verdieping en een magisch ontbijt! Snoeks Automotive bedankt:D

We verlieten donderdag 6 maart het paleisje om onze vlucht met Air Asia te pakken naar Mandalay in Myanmar. Erg benieuwd gingen we op weg, ondanks de vele goede verhalen probeerden we toch zonder verwachtingen dit deel van onze reis in te gaan.

Op het vliegveld in Mandalay ontmoetten we Ollie en Amy, een Brits stel uit Londen. Het delen van een taxi zorgde voor een leuk contact en heeft ervoor gezorgd dat we de volgende 5 dagen met hen zijn opgetrokken. Die avond wachtte ons, onze eerste goede ervaring met Myanmar. Deze deden we op in de gastvrije lokale cafeetjes. Met een paar burmese woorden legde we contact met de lokale bevolking, al snel werd duidelijk dat Myanmar het land is van de bijgerechtjes. We bestelden een biertje en daarbij kregen we pinda's en kleine schaaltjes met soep. Dit herhaalde zich bij elke bar. We waren uiterst interessant voor de lokale bevolking, waarmee we meerdere malen op de foto moesten en die ons bleven voorzien van lekkernijen onder het genot van een lokaal tap biertje.
Die avond gingen we naar The Moustache Brothers. Dit zijn 3 broers (waarvan er 1 vorig jaar overleden is) die cabaratiers zijn, ze geven in hun shows kritiek op de overheid. De broer die overleden is heeft in het verleden 7 jaar als politiek gevangene vast gezeten, onze ervaring met deze show kunnen we niet anders omschrijven dan apart! We zijn er nog steeds niet allemaal over uit wat we ervan vonden. De show was een mix van geschiedenis, het leven van de familie, de kritiek op de overheid, lokale tradities en dansen. Alles tezamen maakte het een onsamenhangengd geheel! Je kan het maar meegemaakt hebben.

De volgende dag hebben we dorpjes in de omgeving van Mandalay bezocht. Sagaing hill in Sagaing, de U Bein's bridge in Amarapura en aan het eind van de dag beklommen we Mandalay Hill, met uitzicht over de hele stad met zonsondergang. Het was een mooie dag waarin we weinig touristen zijn tegen gekomen, weer veel samen met de lokale mensen op de foto moesten en waar het woord 'minguhlaba (hallo)' een glimlach tovert op iedereens gezicht! Misschien omdat wij het heel vaak verkeerd hebben uitgesproken.

Zaterdag 8 maart hebben we de ochtend Madalay verkend op de fiets. Een fiets gehuurd voor 1200 kyatt ( 1,20 $) en zo de tempels en het lokale leven bekeken. We bezochten een tempel dat bekend staat om de gouden buddha, alleen mannen mochten een bezoek brengen aan deze kostbare buddha. De vrouwen konden dit alles volgen op een tv scherm... In een andere tempel hebben we een tijdje zitten praten met een monnik die ons meer vertelde over zijn leven en gewoontes van de bevolking.
De mensen zijn nadat je ze vriendelijk gedag zegt onwijs open en als je op straat zoekend om je heen kijkt komen ze gelijk naar je toe om je te helpen. Het tourisme heeft deze natuurlijke vriendelijkheid nog niet verpest!

De overheid heeft er overigens in heel Myanmar een handje van de touristen voor de hots spots een vergoeding te laten betalen. De lokale bevolking profiteert hier in geen enkel opzicht van. Wij hebben zodra dat mogelijk was er ook voor gekozen deze bezienswaardigsheden niet te bezoeken. Vaak vertelt de bevolking gedurende welke tijden je hier onder uit kan komen en welke ingang je moet nemen om geen bewaking tegen te komen!

Zaterdagmiddag pakten we de bus met zijn vieren naar Hsipaw, een dorpje ten noordoosten van Mandalay. Vanaf hier deden we een trek naar Pan Kam Village, zo'n 5 uur lopen vanaf Hsipaw, bergopwaarts. Dit deden we met zijn vijven, Paul (ook brits) had zich bij de groep gevoegd. Halverwege kwamen we een vrouw (tourist) tegen die ons waarschuwde voor de 'massa' mensen in Pan Kam vanwege een festival.
Nou zeg, of je houdt niet van cultuur! Dit werd namelijk een fantastische middag. Eerst zochten we een homestay, hier konden we voor 7000 kyatt (7$) slapen, inclusief middag- en avondeten en ontbijt.

In de middag was bijna iedereen gekleed in de originele klederdracht en liepen ze in een optocht met manden met spullen en in elkaar geknutselde 'kerstbomen' met een paar stokken van geld (foto's volgen). Uiteindelijk werden alle spullen gedoneerd aan de monikken. 's Avonds volgde het feest met de culturele dansen en optredens, dit ging tot 3 uur 's nachts door.

De volgende dag was Tess ziek maar heeft de rest in de ochtend nog een wandeling gemaakt naar het dorpje Than San. Om in de middag de vier uur durende wandeling terug naar Hsipaw te maken. Nou opa en oma hebben het overleefd, Sjoerd met 10 blaren en Tess ziek, zwak en misselijk. Echter waren we blij met onze beslissing want we hadden deze ervaring niet willen missen.

Het is een sport overigens om hier een betaalbare accommodatie te vinden. Hiervoor waren we van tevoren al gewaarschuwd. We hebben het tot nu toe goed gedaan met een score tussen de 14 en 30 dollar met zijn tweeen per nacht. (In de rest van azie ligt dit bedrag hoogstens op 15 dollar met zijn tweeën).

Mooie eerste dagen dus in Myanmar. We vliegen aanstaande zaterdag 22 maart vanuit Yangon naar Kuala Lumpur. De laatste update van Myanmar met onze ervaringen uit Bagan, Inle lake, Yangon en Bago volgen snel.

Liefs!

P.s. Mocht je ooit naar Myanmar gaan, zorg voor perfecte dollarbiljetten,want 1 vouwtje of penstreepje of whateverrr en ze nemen het niet aan!

• 18 Maart 2014 - 12:02

Arjan En Marga:

Wat een fantastische verhalen, weer een land om te zien!
    XXXX

• 18 Maart 2014 - 14:33

Tineke:

Mooi verhaal weer! Het is een droomvakantie, zoveel maken jullie mee! Fantastisch groetjes