Gooooooooodmorning Myanmar!! - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu Gooooooooodmorning Myanmar!! - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van Tessa & Sjoerd Reuzeboer - WaarBenJij.nu

Gooooooooodmorning Myanmar!!

Blijf op de hoogte en volg Tessa & Sjoerd

24 Maart 2014 | Maleisië, Jerantut

We beginnen meteen maar met een mooi feitje over het transport in Myanmar, het maakt namelijk niet uit hoe laat je vertrekt want je komt altijd midden in de nacht aan! We waren in onze vorige blog gebleven bij Hsipaw. Hier vertrokken we dinsdag 11 maart terug richting Mandalay, waar vandaan we om 22:00uur vertrokken richting Bagan. Dit betekende dat we 's nachts om 04:00uur zouden aankomen. We dachten dat we deze keer pech hadden, maar na de eerste 1,5 week in Myanmar was dit 3x gebeurd bij langere afstanden. Als de afstand langer was vertrokken we gewoon om 19:00uur zodat we alsnog om 05:00uur aan konden komen, tsjaa ze houden nog weinig rekening met het kleine aantal touristen.

In Bagan zorgde deze vroege aankomst ervoor dat we, voordat we konden inchecken, de zonsopgang konden zien over alle 4000 buddistische tempels/pagoda's in Bagan. We gingen naar een van de meest 'touristische' tempels om zonsopgang te bekijken. Samen met nog 20 andere mensen zagen we de zon opkomen. Toch wat anders dan de duizenden touristen bij Angkor Wat in Cambodja! Na de zonsopgang gingen we met paard en wagen weer terug naar ons hotel. Deze middag hebben we nog wat tempels gezien en een prachtige zonsondergang. We vonden een tempel waar niemand was en konden genieten van het prachtige rustgevende uitzicht. We trokken deze dagen op met Rafael en Karsten, twee Duitse studenten die voor een semester in Thailand hadden gestudeerd.

De volgende dag hebben we met zijn vieren het gebied verkend met E-bikes. De combinatie van tempels en E-bikes was het einde. Deze bikes zien eruit alsof ze gemaakt zijn voor oude mensen (haha is ook zo natuurlijk), ze gaan nog redelijk hard en maken ondanks dat ze op elektriciteit rijden enorm veel geluid omdat ze zo gammel waren.
Het was bijna magisch om de hele dag door Bagan rond te kunnen rijden en te kunnen genieten van de omgeving en zo weinig andere touristen tegen te komen. Gedurende de hele dag hebben we teruggezwaaid naar busjes met lokale mensen erin! Nu zijn ze nog blij met ons touristen;)

Die avond vertrokken we richting Inle Lake en kwamen we, op vrijdag 14 maart, zoals eerder vermeld om 5:00uur aan met zijn vieren in Nyaungshwe. Gelukkig konden we meteen inchecken. We besloten die middag naar de Red Mountain te gaan voor ... jajaa wijn!!! Eindelijk weer eens wijn:) De proeverij bestond uit 4 mini glazen wijn voor een fikse prijs, wij hadden toch maar besloten om per fles te proeven! We hebben kunnen genieten van heerlijke flessen wijn, een prachtig uitzicht en goed gezelschap!
Na het wijn proeven gingen Sjoerd en Rafael verder met de volgende fles namelijk: RUM! Erg lekker de Mandalay rum!

Zaterdag was het tijd om Inle Lake te verkennen met een boot. Dit is een groot meer met drijvende tuinen, een hoop vissers, hele dorpen op palen en hier en daar een tempel en een stupa. Ook hier gold weer dat het tourisme weinig aanwezig was, de meeste touristen kwamen uit Myanmar zelf omdat net de vakantie begonnen was. Het was interessant om de manier van vissen hier te zien, de mensen staan op de achterkant van hun bootje en met een bizar goede balans krijgen ze het voor elkaar om met een been de peddel aan het werk te zetten en tegelijkertijd bezig te zijn met de vangst van de dag.
Weer een dag vol indrukken sloten we af met afscheid te nemen van Rafael en Karsten. Zij hadden een strakker schema, waardoor ze door moesten. Wij besloten een extra dagje in Nyaungshwe te blijven.

Zondagavond 16 maart vertrokken we, dit keer met de VIP bus, richting Yangon. Na redelijk geslapen te hebben was het zoeken van een hotel rond 04:00uur een hele opgave. Op veel plekken hadden ze de prijzen ten opzichte van een week geleden alweer omhoog gegooid. Uiteindelijk maakten we de slechtste deal so far, 30 dollar, een kamer zonder ramen, rook niet fantastisch, geen ontbijt, maarrr wel super aardige staff. Deze dag hebben we gebruikt om plannen te maken voor onze overige dagen in myanmar. We wilden graag nog naar het zuiden maar dit zou in korte tijd betekenen dat het weer veel reizen zou worden en dat zagen we na de bussen van de eerste 1,5 week niet zo zitten. We besloten de volgende dag voor twee dagen naar Bago te gaan, een 'stadje' ten noorden van Yangon, hier hebben we een snake pagoda en klooster bezocht waar 400 monikken leven. De python was overigens 5 meter lang en lag in een bed open en bloot en kon je zowat aaien (of ons opeten), oeh en het opaatje was bijna 120 jaar oud.
Verder hebben we deze twee dagen in Bago heerlijk gerelaxt. We kwamen erachter dat we best een strakke planning hadden gehad tot nu toe en een beetje uitslapen, lezen, blogje schrijven en Sjoerd inmaken met kaarten kon geen kwaad:) (Sjoerd staat helaas voor tot op heden, maar ik heb nog tot het eind van de reis dus wordt vervolgd).

Donderdagochtend 20 maart namen we voor 1 dollar de trein weer terug naar Yangon. Toch grappig hoe dit allemaal in ze werk gaat, i.p.v. in de rij te moeten staan werden we mee genomen naar het kantoor, waar netjes twee tickets voor ons uitgeschreven werden, hier moesten we wachten op een man die ons naar onze zitplaatsen bracht. We zijn benieuwd of dit over 5 jaar ook nog het geval is.
Alsof je op een paard zat met 25km/u deden we er twee uur (50km) over om weer terug in Yangon te komen. We werden geentertained door alle verkopers in de trein en de gewoontes van de lokale mensen (spugen, al het afval naar buiten gooien, ons aanstaren en eitjes pellen en de schil voor onze voeten op de grond gooien).

We waren trouwens in Yangon naar de film 300 geweest, ook weer een ervaring op zich. Voor 2 euro hadden we de beste plekken maar zaten we midden tussen de smakkende pratende mensen. Ook opstaan voor het volkslied was er net zoals in Thailand weer bij!
De laatste dag Yangon hebben we typisch op zijn burmees afgesloten. Random leuke gesprekken gehad met mensen op straat, in het park omringt en geobserveerd worden tijdens het kaarten, daarna door deze mensen meegenomen naar Swedagon paya met de locale bus. Dit was onze laatste tempel complex ervaring met Myanmar.

Wauw, dat waren 16 dagen in het vriendelijke en nog redelijk ontouristische Myanmar. Wij hebben genoten van alle gastvrijheid, tradities, gewoontes en de vele glimlachen die we op mensen hun gezicht hebben gezien!

We zijn afgelopen zaterdag trouwens veilig aangekomen in Kuala Lumpur. Waar we 12 dagen het land gaan verkennen voordat Eva (Tess haar zusje) ons komt joinen voor de laatste 3 weken van onze reis en de eerste 3 weken van haar reis! We hebben weer wat westerse bekende etenswaren gekocht en zijn klaar voor onze volgende avonturen. Zoals dat er nu uitziet duiken we de jungle in en gaan we het relaxte eilandleven verkennen:)

Keep in touch! X

• 24 Maart 2014 - 16:20

Nolda:

Wauw, jullie wennen NOOIT meer thuis!

• 24 Maart 2014 - 16:38

Tineke:

Wat een gaaf verslag weer! Was weer genieten! Bedankt het is leuk om zo op de hoogte te blijven groetjes

• 24 Maart 2014 - 17:49

Arjan En Marga:

Heerlijke verhalen! Zet hem op he Tes met kaarten!!!!
    xxxxx

• 25 Maart 2014 - 00:05

Elly En Peter Von Stein:

Hej Sjoerd en Tes,
    het verslag was weer gaaf, weer een hoop gezien en meegemaakt, dit vergeet je nooit meer.
    groetjes en we kijken uit naar het volgende verslag.Elly en Peter

• 25 Maart 2014 - 14:19

Anita Van Marle:

Erg leuk om te lezen, krijg zin in vakantie!! heerlijk om dit samen te beleven en te delen met anderen. Myanmar, gaat ook op mijn Bucketlist!! Geniet er nog maar lekker, liefs, Anita

• 25 Maart 2014 - 21:45

Tompertje:

Myanmar wordt mijn eerstvolgende bestemming!